Multitool

Multitool Zo voel ik me wel eens, als aanstaande van een militair:
Klap A uit voor huishouden.
Klap B uit voor administratie.
Klap C uit voor de gezamelijke agenda.
Klap D uit voor sociale contacten.
Klap E uit voor het plakken van de fietsband.
Klap F uit voor het wegbrengen van het vuilnis. enz. enz. enz.

In de afgelopen 5 jaar heb ik gemerkt dat je van alle markten thuis moet zijn als partner van een militair.  Waar ik vroeger nog in sprookjes geloofde en geloofde dat de man het zware werk in huis zou doen, kwam ik er al gauw achter dat vaak veel van dit alles op mij neer komt. Aan het begin van onze relatie heb ik het hier erg moeilijk mee gehad. Ik was totaal niet thuis in het doen van belastingaangiftes, het lezen van voorwaarden of het aangaan of opzeggen van contracten (met soms alle nare telefoontjes en brieven van dien). Een agenda gebruikte ik zelf niet eens, laat staan een agenda voor twee. Het plakken van een fietsband ging me nog goed af maar het ophangen van een nieuwe douchekop ging me te ver. Ik voelde me vaak zwaar onthand als Sarge weer eens van huis was. Het was dan ook onderwerp van menige ruzie of discussie in huize Sarge.

Inmiddels kan ik van mezelf wel zeggen dat ik een vakvrouw ben geworden als het aankomt op het vormen van het thuisfront van mijn militair. Hij kan er van op aan dat als er papieren ingevuld moeten worden, ik dit zal doen. Dat ik de douchekop op hang als we toe zijn aan een nieuwe. Dat ik menig callcentermedewerker (vriendelijk of onvriendelijk) te woord kan en wil staan als het nodig is. Ik heb het gevoel dat ik de controle terug heb en me minder onthand voel als Sarge van huis is.

Natuurlijk ben ik het ook wel eens zat en heb ik er schoon genoeg van om alle touwtjes in handen te moeten houden. Natuurlijk heb ik wel eens het gevoel dat mijn mes bot is geworden of dat de knipfunctie van mijn schaartje het niet doet. Alsof ik niet alle ballen hoog kan houden.

Ik besef me alleen wel goed dat het me veel gebracht heeft. Het zijn allemaal wijze lessen geweest die me gevormd hebben tot wie ik nu ben. Ik laat me minder snel van de wijs brengen, ben letterlijk handiger geworden en durf (en kan) hulp vragen als ik het nodig heb en heb meer vertrouwen in mijzelf.

Ik hoop dat iedereen die het gevoel heeft ‘het niet te kunnen’, die het gevoel heeft het overzicht te verliezen of zich onthand voelt als haar/zijn partner van huis is zich mag voelen als een multitool. Van alle markten thuis en van onschatbare waarde!

6 gedachtes over “Multitool

  1. Leuk, heel herkenbaar! Mijn vriend heeft wel eens gezegd dat ze op het werk inderdaad ook vaak zeggen ‘als ze onze vrouwen nou hier op kantoor bij defensie zouden zetten dan werd alles tenminste super goed en snel geregeld’. Leuk om te horen toch 🙂

    Kwam gisteren achter je blog, vandaar een late reactie op een ‘oude’ blog. Maar het meeste wat ik tot nu toe gelezen heb is overigens heeel herkenbaar, leuk!

    Like

    • Welkom Pien! En liever laat dan nooit! Hoe meer mensen mee lezen, hoe meer kans op waardering voor onze militairen en het thuisfront!

      Het lijkt mij overigens een goed idee om met z’n allen op kantoor te zitten bij Defensie 😉

      Like

  2. Pingback: Thuisfront en meer waardering. Een uitdaging. | Thuisfrontmissies

  3. Het klopt je moet Multi variabel en flexibel zijn en alles zelf doen. Zelfs als zij soms thuis zijn! Mijn man is dan soms nog zo erg met zijn werk bezig dat ik hem moet zeggen kun je dit nu echt even doen 🙂 Hierdoor wordt je een zelfstandig persoon. Daar is niets mis mee. Lastig is het soms wel, maar de liefde maakt altijd alles weer goed.
    Het zakmes….geniaal gevonden 🙂

    Like

  4. Tja ook herkenbaar. Ik ben hier een mama en papa in 1 haha. Maar zodra mijn man thuis is pas ik me weer aan zodat hij weer de man in huis is haha. Wat een mooi variabel leven hebben we toch. Het heeft ons zelfstandige en zelfverzekerde vrouwen gemaakt. Ik zou nooit meer anders willen

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

