Op vakantie met een militair

Terwijl onze eerste vakantie van dit jaar voor de deur staat dromen Sarge en ik al over de zomer vakantie. Onze voor- en najaarsvakantie zijn namelijk meestal bedoeld voor klusjes in huis (die anders blijven liggen) en het socializen met familie en vrienden. De zomervakantie is echter de vakantie bij uitstek om er eens tussen uit te gaan. Dit jaar zullen wij de vakantie wat anders invullen dan we gewend zijn. Omdat we gaan trouwen lijkt het ons verstandiger nog even lekker door te sparen en in plaats van een 14-daagse vakantie maar een midweekje weg te boeken.

Die vakanties met mijn militair zijn nogal een dingetje. Voordat ik Sarge leerde kennen, ging ik graag zo primitief mogelijk op vakantie. Primitief als in: rugzak om, tentje en slaapzak mee en gaan met die banaan, lang leve de scoutingskills. Het liefste stapte ik op de (internationale) trein en zag ik wel waar ik uit kwam. Camping vol? Andere camping dan maar. De overige vakantietijd spendeerde ik op één of meerdere festivals. Ontspanning was dus ver te zoeken.

De eerste vakantie met Sarge was de meest romantische ooit. Op de bonnefooi naar Parijs en toen we terugkwamen woonden we samen. Zo kan dat gaan ja. Mijn eerste ervaring in een echt hotel, met ontbijt, waarbij ik niet zoveel moeite hoefde te doen om mijn water voor thee aan de kook te krijgen. Dit was goed te doen. De vakantie daarna, in een luxe toeristenoord en in een all-inclusive hotel, vond ik verschrikkelijk. Het werd pas leuk toen we het hotel voor 2 dagen achter ons lieten en een woestijntrip maakten.

Het bleek dat Sarge nogal van de luxe is, op vakantie. Of zoals hij zegt: “met de vereniging gaan we ook altijd kamperen”. Oftewel in een tentje slapen is niets voor hem aangezien hij voor zijn werk al vaak genoeg in een tentje in het donkere dierenbos ligt.
Onze vakanties komen dus ook altijd uit op een compromis tussen beide wensen. Een hotel maar niet met alle luxe van dien. Zodoende zijn wij verliefd geworden op de Balkan, de simpele eenvoud van het leven daar. De hotels waar het eten vaak goed maar niet overdreven is,  de omgeving waar vooralsnog de balans tussen authentiek en toeristisch behouden is en waar warmte lekker warm is en niet snikheet. De omgeving waar je met een rugzak om een aantal kilometer wandelt om vervolgens tussen de locals terecht te komen. Ik houd er van.

Albanie

Albanie

Dus vandaag kijken wij plaatjes, lezen wij reisverslagen van anderen en doen wij ideeën op voor ons midweekje weg.
Ik kan niet wachten!

Geef een reactie

